School stress

Lieve lezer,

Stress, een van de vervelendste gevoelens die we dagelijks tegenkomen. Je hebt je huiswerk nog niet af, je moet nog een factuur de deur uit krijgen, de buurvrouw komt over tien minuutjes langs op de thee en het huis is een rommel of je moet nog dertig kerstkaarten schrijven binnen drie uur. Waardoor de stress ook komt, het is hetzelfde knagende onaangename gevoel die invloed heeft op je hele leven. Hier zijn een aantal tips en dingen die ik doe als ik school stress heb.

Vervelend is het zeker, en je wilt er het liefst zo snel mogelijk van af komen. Ik stress nooit zo snel, maar als ik stress heb dan is het ook best heel erg. Hier zijn wat tips die ik gebruik om er vanaf te komen.

Stress van school:

  • Even je werk 5 minuutjes van je af leggen en iets anders gaan doen zoals een kopje thee drinken of een koekje eten. Hierdoor wordt je even rustig en overzie je alles weer.
  • Maak een planning, zo lijkt alles minder druk en wordt het overzichtelijk wat je allemaal moet doen.
  • Denk even na hoe belangrijk het is om een goed cijfer te halen, hoe ver gaat je gemiddelde omlaag? En tja, als je een slecht cijfer haalt, het is maar een cijfertje, het is dat we er waarde aan hechten.
  • Zie dit als een les, de stress ervaring die je nu ervaart, had je ook kunnen tegengaan door beter vooruit te plannen. De volgende keer pak je het gewoon beter aan.
  • Ga liever eerder slapen en sta de volgende morgen eerder op. Een goede nachtrust geeft ruimte in je hoofd om te denken en de stof te verwerken. Ook is het niet fijn om met hoofdpijn en zware oogleden een proef te maken.
  • Als je je huiswerk niet af hebt, kan je nog altijd je vrienden om hulp vragen door ze foto’s te laten sturen. Dit is natuurlijk niet echt een goede tip, en doe dit dan ook echt niet vaak. Maar als je echt enorm zit te stressen mag je dit wel een keertje doen. Later lees je de vragen en antwoorden nog even door.
  • Vraag of iemand uit je klas samenvattingen van de leerstof heeft gemaakt, of kijk op internet. Ook via Youtube.com zijn er heel veel leerzame filmpjes te vinden. Dit is handig om te doen als je heel moe bent.
  • Adem even goed in en uit, loop een rondje, ga even naar buiten en zeg tegen jezelf:’Oke, als ik me even goed concentreer dan lukt het me.’
  • Schrijf de stress even van je af, in een dagboek of zo. Of vertel aan iemand dat je zit te stressen, misschien kan iemand je gerust stellen.
  • Als je ouders hebt die heel snel boos worden als je geen goede cijfers haalt, vertel ze dan dat je het lastig vindt om te plannen en het even niet ziet zitten. Vertel ze dat je je best echt doet, maar dat je het even moeilijk hebt door alle proeven. Als je ze uitlegt wat er allemaal aan de hand is kunnen ze je helpen. Hopelijk worden ze dan minder of niet meer zo boos. Mensen kunnen niet je gedachten lezen, je moet vertellen wat er in je hoofd afspeelt.
  • Maak je vooral niet zo veel druk! Het komt allemaal wel goed! Je kunt overleggen met de docent voor herkansingen en inhaal momenten en er is altijd wel een oplossing.

Zo, dat waren de meeste dingen die mij helpen als ik stress heb. Natuurlijk is een beetje stress ook wel goed om je aan de slag te krijgen, maar het is niet goed als je zit te huilen van de stress. Weet je dat je heel erg ziek kan worden door stress, sommige mensen worden er zelfs depressief van. Dus ga lekker ontspannen het jaar door, succes met school!

veel liefs, Laura

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s